Barangan Tiruan

Pada zaman yang serba moden dengan pelbagai teknologi-teknologi terbaru dan serba canggih ini telah membawa kepada salah satu barang tiruan yang dihasilkan oleh usahawan tidak bertanggungjawab. Produk tiruan ini semakin berleluasa dan kesukaran untuk dikesan kewujudannya kerana hasil percetakan yang dilakukan sama dengan produk asal. Sebagai contoh barang tiruan yang boleh berlaku dari segi makanan, pakaian, ubat-ubatan, produk kecantikan dan sebagainya. Bagi sesetengah pengguna mereka gemar menggunakan barang tiruan seperti minyak wangi yang berjenama.Walaupun ianya dalam keadaan tiruan tetapi keadaan produk dan yang seakan hampir sama dengan produk asal dan kos yang rendah telah menjadikan penggemar barangan tiruan mudah memiliki. Oleh itu, bagi penggusaha produk lain yang tidak bersalah akan menerima kesukaran dari segi pencetakan barang tiruan barangan sendiri mahupun orang lain.


Undang-undang dan peraturan yang berbeza

Sesebuah negara mempunyai undang-undang dan peraturan yang berbeza antara satusama lain dari segi pengurusan perniagaan dan perdagangan yang berlaku. Bagi sesetengah negara yang menetapkan syarat yang tinggi bagi produk .Sekiranya, syarikat menginginkan menjual produk dalam negara. Syarikat perlu melaburkan saham atau menghasilkan produk dalam negara mereka terlebih dahulu. Bahan-bahan yang digunakan juga perlu sesuai dan menepati syarat-syarat piawaian.

Cukai eksport atau import yang tinggi

Keadaan cukai atau import yang tinggi merupakn salah satu cabaran yang terpaksa dihadapi oleh usahawan. Mereka juga mengginginkan produk yang mereka hasilkan mendapat sambutan dalam dan luar negara tetapi perlu membayar cukai. Semakin jauhsesuatu perjalanan sesuatu produk yang diimport, semakin tinggi kos pencukaian dan
semakin tinggi harga bagi sesuatu barang. Selain itu, bagi pengeksport barang juga akan menyebabkan kenaikan harga barang tersebut kecuali ianya di jual dikawasan bebas cukai

Harga pasaran mengikut harga dunia.

Keadaan pasaran barang yang tidak menentu mengikut harga dunia adalah permasalahan dan cabaran yang perlu diterima bagi setiap individu yang bergelar usahawan. Keadaan tidak menentu ini juga memberikan kepada suatu keandaian sekiranya berlaku ekonomi menurun disebabkan kemelesetan ekonomi akan member kesan pada harga barangan tersebut. Sama ada menurun mahupun sebaliknya. Nilai mata wang yang berbeza-beza pada setiap negara memberikan kepada kepintaran dan kebijaksanaan usahawan dalam menilai dan memberikan harga yang sesuai terhadap produk yang dilakukan agar tidak mengalami sebarang kerugian. Oleh sebab keadaan ekonomi yang sedang di dalamdilema kemerosotan kini, jumlah jualan juga jatuh kerana pengguna sendiri menghadapi masalah dari segi kewangan.



Punca Barangan Tiruan Banyak Dikeluarkan dan Dijual

1. Kemunculan sikap mengagung-agung barangan berjenama - terutama dalam kalangan masyarakat yang tidak berkemampuan / berpendapatan rendah - ingin bergaya - mempercayai bahawa penggunaan barangan berjenama meningkatkan imej dan status - beli nyang tiruan dapat mengisi kepuasan diri itu.

2. Harga yang murah menyebabkan permintaan menjadi tinggi -rupa fizikal hampir sama dengan produk asal/ kualiti pula ada yang tinggi,- cth jersi bolasepak dikategorikan dalam gred A,B, dan C. Barangan asli pula terlalui tinggi misalnya, jersi asli RM 200 dan ke atas. Kos pembuatan pula lebih murah, modal jualan juga rendah - ini semua menggalakkan perniagaan barangan tiruan.

3. Kesedaran tentang harta intelek dan ilmu kepenggunaan yang rendah dalam kalangan masyarakat - menganggap berjual beli barangan tiruan bukan kesalahan besar.

4. Penguatkuasaan undang-undang yang lemah - tindakan bermusim - bertindak berdasarkan laporan sahaja - sukar kawal sebab melibatkan jumlah orang terlibat yang banyak - KPDNHEP pula kurang kakitangan - wujud pula masalah rasuah dalam kalangan penguatkuasa- undang-undang tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan.



Kesimpulan

Kesimpulan yang didapati melalui tugasan ini adalah melalui penggunaan internet danpembangunan laman web para usahawan dapat menarik ramai pembeli atau pelanggan dariseluruh dunia untuk menggunakan perkhidmatan atau membeli produk yang menjadikan peluang perniagaan dan keuntungan yang lebih besar dapat dicapai.


1 comment:

  1. Guys Tang Titanium - TIKE TITON
    Made with cobalt vs titanium drill bits an ridge titanium wallet aluminium alloy, we make our titanium dioxide skincare own premium babylisspro nano titanium titanium-art shaving raw titanium brush.$6.99 · ‎In stock

    ReplyDelete